Cikkek

Távközlés: túl a csúcson

kategória: Hírek — forrás: Computerworld — dátum: 2009-03-12 16:10:04

A piac 2007-ben ért csúcsra, azóta csökkenő trendet mutat. A jövő az új generációs hálózatokon, több platformon nyújtott komplex, integrált szolgáltatásoké lehet.

Már tavaly októberben, azzal egyidejűleg, hogy a gazdasági világválság Magyarországon is éreztetni kezdte a hatását, a BellResearch átfogó keresleti kutatássorozata, a Magyar Infokommunikációs Jelentés alapján világossá vált, hogy a 2008-as esztendő drámaian különbözik a korábbiaktól - a távközlési cégek számára legalábbis. És ezt ráadásul még nem is tulajdoníthatjuk a válság hatásának - az utóbbi következményeit egyelőre még becsülni is nehéz volna a BellResearch szerint. Akadtak pozitív momentumok is 2008-ban, az értékesített SIM-kártyák száma például rekord mértékben növekedett. A 15 évnél idősebb lakosság háromnegyede már elérhető mobiltelefonon, sokan több készüléken; mindeközben egyre több SIM-kártya jelenik meg a távközlési-informatikai eszközökben is.

Következő generációs hálózatok
Hasonlóan pozitív vélekedésre adott okot, hogy a Magyar Telekom bejelentette nagyszabású NGN (next generation network) hálózatfejlesztési koncepcióját, amelynek keretében öt éven belül 1,2 millió háztartásba húzhatják be a száloptikát vagy vezetik be a Eurodocsis 3.0-t a kábelen. Sőt, 2008-ban robusztus maradt a lakossági internetpenetráció bővülése: míg 2007-ben "csupán" minden negyedik háztartás (27 százalék) fizetett elő internet-hozzáférésre, addig a tavalyi évben ugyanez az arány már 36 százalék volt. A szélessávú mobilinternet a szárnyait bontogatta, meghirdették a negyedik, illetve a 450 MHz-es mobillicencet, a DVB-T-vel kapcsolatos fejlesztések első eredményei már érezhetőek, és még sorolhatnánk. tavkozlesi_szolgaltatasok_03-08.jpgLezárult az aranykor

A kellemetlen hír az, hogy a hazai távközlés aranykora lezárult. A BellResearch által készített trendelemzés és szakértői modellezés egyértelműen megvilágította, hogy a kiskereskedelmi távközlési piacok (vezetékes- és mobiltelefon, internet, adat- és üzleti kommunikáció, valamint tv- és multimédia-piacok) összesített nagysága 2007-ben elérte az eddigi maximumát. 2008-ban megtört a korábbi emelkedő trend, a görbe lefelé indult. Mindez azt jelenti, hogy a piaci szereplők a tavalyi évben 3 százalékos csökkenést voltak kénytelenek elkönyvelni, azaz súlyos milliárdok illantak el a távközlési szolgáltatások piacairól.

Nem volt persze mindegy, hogy ki melyik szektorban érdekelt, hiszen egyes területek az előbbi átlagnál jóval kedvezőbben teljesítettek. Ilyen volt például az internetszolgáltatás, ahol a tavalyi évet 15 százalékos növekedés jellemezte, s még az idén is 12 százalékos bővülés várható - köszönhetően a lakossági piac kedvező dinamikájának. Eközben volt olyan szegmens is, ahol a forintban kifejezett piac zsugorodásának mértéke kétszámjegyű volt, mint például a vezetékes szolgáltatások esetében. Itt a 2007/2008-as terminus 17 százalékos csökkenést hozott, s az idén 10 százalékos visszaesésre van kilátás.

Az érett távközlési piaccal rendelkező Magyarországon a lakossági és az üzleti árbevételek változása egyirányú trendet mutat - értékelte Sugár Mihály, a BellResearch vezető tanácsadója. - Az üzleti szolgáltatásokban a távközlési szereplők kitörési lehetősége az IT-területekre való behatolás, a lakossági piacon a tv-multimédia és az internet, ahol a pálya még nem lefelé vezet. Minderre a konvergencia ad lehetőséget, amely a korábban szigorúan elhatárolt versenypiacok választóvonalait visszafordíthatatlanul elmosta...

A cikk folytatásához kattints ide!

Korábbi hírek