Cikkek

Feltárulnak a Flash-tartalmak

kategória: Hírek — forrás: Computerworld — dátum: 2008-07-03 15:09:26

A Google és a Yahoo! együttműködik az Adobe-val, hogy a keresőmotorokat felkészítsék az SWF-állományok értékelhető feldolgozására.

A Google, a Yahoo! és az Adobe együttműködési megállapodást jelentett be: az internetes vállalatok az Adobe támogatásával úgy fejlesztik tovább a keresőmotorok algoritmusát, hogy az teljes mértékben alkalmassá váljon a Flash technológiával készített oldalak indexelésre. A Google-n a "filetype:" operátor segítségével kereshetünk SWF-tartalmakat, a Yahoo!-n pedig az "originurlextension:" vagy például a "feature:" operátort kell alkalmazni. A keresőmotorok ezen kívül a statikus szövegállományokat és linkeket veszik nyilvántartásba, a lapok egyéb (dinamikus) elemeit jó eséllyel hagyják figyelmen kívül. A keresőoptimalizálás alapvető szempont egy oldal elkészítésekor, ez pedig sokszor szól a Flash-alapú megoldások ellen, vagy jelentős pluszmunkával terheli a fejlesztőket.

Justin Everett-Church, az Adobe termékmenedzserének hasonlata szerint a Flash-tartalmak esetében a kereső elolvassa a könyv tartalomjegyzékét, mostantól azonban az új algoritmusok az egész könyvet el tudják olvasni. A bejelentés alapján a Google keddtől már Flash-optimalizált keresési eredményekkel szolgál (ezt egyelőre nem tapasztaltuk), a Yahoo! pedig rövidesen ugyancsak megjeleníti a Flash-oldalakat a keresési találatok között.

Mindez honlapok millióit érinti anélkül, hogy azok felépítésén vagy tartalmán bármit is meg kellene változtatni; ezzel együtt a valóban nagyszabású eredményekre valószínűleg még várnunk kell. Az e-kereskedelemmel foglalkozó, Flash-alapú oldalak például profitálhatnak a dologból, mivel sokkal markánsabb megjelenést kapnak, ezel szemben a videókban szereplő információ továbbra is láthatatlan marad, márpedig ez az online tartalomszolgáltatás fejlődésének egyik legfontosabb iránya. (Everett-Church szerint utóbbi területen is előrelépés várható, ám arról majd a maga idejében.)

A bejelentés fontosságát a legtöbb beszámoló vagy túlbecsüli, vagy éppen elbagatellizálja. Érdekes, hogy a legtárgyilagosabb értékelés magától az Adobe-tól származik: a Webmonkey Eric Wittmant, a Flash-platform disztribúciójáért és az üzleti fejlesztésekért felelős igazgatót kapta telefonvégre, aki az időzítés fontosságát emelte ki. Wittman szerint mostanában jutottunk el odáig, hogy a Flash-környezetben valóban összetett és tartalomban gazdag webes alkalmazásokat (Rich Internet Application - RIA) készítenek, így a szóban forgó fejlesztés nem téveszti szem elől a netes keresés valódi célját - más szóval a RIA-k lényeges, a tárgyhoz tartozó információt hordoznak, amit immár érdemes kiaknázni.

Wittman úgy gondolja, hogy a keresési találatok besorolásának relevanciájában nagy változások elé nézünk. Az Adobe állítólag külön-külön, egymástól független megoldásokat kínál az egyes keresőknek, és a Flash Player optimalizált változatával járul hozzá azok tevékenységéhez, a Google pedig saját maga fejleszti azt a botot, amely virtuálisan végigkattintja az összes szembejövő Flash-anyagot, és indexeli, amit talál...

A cikk folytatásához kattints ide!

Korábbi hírek