Vezérlőpult új funkcióinak ismertetése
kategória: Rendszer — forrás: Microsoft TechNet — dátum: 2009-09-13 — értékelés: 0 —A számítástechnikai eszközök fejlődésével együtt az operációs rendszerek is folyamatosan fejlődnek, így biztosítva az új eszközök és lehetőségeik támogatását.
Napjainkban minden téren nagy hangsúlyt kap a biztonság, de emellett nem feledkezhetünk meg arról sem, hogy a felhasználók részére olyan rendszert kell alkotni, amely megkönnyíti számukra a számítógép használatát.
A Windows XP-ben már megismert Vezérlőpult a Windows Vista megjelenésével megváltozott, több tekintetben is. Az ikonok grafikája, és az e grafikák mögött rejlő beállítási lehetőségekben is észrevehető a változás. A Vista esetében a Vezérlőpult több lehetőséget biztosít, hogy a felhasználó az egyes beállítások módosításával finomítsa rendszerének működését, többek között ilyenek a Vistára jellemző új szolgáltatások beállítási lehetőségei, mint például a Windows oldalsáv (Windows Sidebar), a Táblaszámítógép beállításai (Tablet PC Settings), a Személyre szabás (Personalization) vagy az Energiagazdálkodási lehetőségek (Power Options). Azonban a különbségek mellett számos hasonlóság is mutatkozik a Vezérlőpultok ikonjai és beállításai között, mint például a Betűtípusokra vonatkozó beállítások (Fonts), a Billentyűzet (Keyboard), az Egér (Mouse), a Dátum és Idő (Date and Time), a Programok és szolgáltatások (Programs and Features) vagy a Windows tűzfal (Windows Firewall).
A Windows 7 Vezérlőpultja sokban hasonlít, és egyben sokban különbözik a Windows Vista Vezérlőpultjától. Szinte teljes mértékben fellelhetők a Vistában megismert beállítási lehetőségek a Windows 7 esetében is, bár az egyes beállítási lehetőségeknek más nevük lett vagy beolvadtak más lehetőségekbe. Szemmel láthatóan a következő lehetőségek nincsenek közvetlenül megjelenítve Windows 7 alatt: People Near Me, Printers, Problem Reports and Solutions, Scanners and Cameras, Security Center és Windows Anytime, míg más beállítási lehetőségek mást nevet kaptak. Például a Vistában megismert Pen and Input Devices és Welcome Center a Windows 7 rendszerén a Pen and Touch, valamint a Getting Started opciónál érhető el.
A Windows 7 új beállítási lehetőségeit a következő kép tükrözi:
Átugorva azokat a Vistában megszokott beállítási lehetőségeket, amelyek a Windows 7 rendszerén is jelen vannak, lássuk az új funkciókat és a hozzájuk tartozó lehetőségeket.
2. Action Center
A Windows korábbi verzióiból megismert Security Center jogutódja az Action Center. A Windows XP SP2-től kezdődően a Security Center célja a tűzfal, a vírusvédelem és az automatikus frissítések beállítási lehetőségeinek módosítása. Az egyes beállítások módosításával vagy kikapcsolásával a Security Center egy pajzs ikont jelenített meg (a hozzá tartozó buborékban) az értesítési területen, közölve a felhasználóval, hogy az egyes beállítások módosultak. A Windows Vista esetében a Security Center több lehetőséggel büszkélkedhetett, mint elődje, az XP. Az opcionális lehetőségek közé sorolandó a Tűzfalbeállítások, az Automatikus frissítések, a Windows Defender, a Vírusvédelem, a Felhasználói fiókok felügyelete (UAC) és a különböző internet-biztonsági beállítások.
A Windows 7 megjelenésével egy újfajta felület született a Windows biztonsági beállításainak nyomon követésére és szükség esetén a módosítására. A felhasználó egy sokkal jobban átlátható és konfigurálható felületet kap, a karbantartással, a biztonsági mentéssel, az automatikus frissítésekkel, valamint a hibaelhárítással kapcsolatos beállítások terén. Megjegyzendő, hogy az Action Center nem .CPL kiterjesztéssel rendelkező Vezérlőpult elem, hanem egy .EXE kiterjesztésű futtatható fájl.
Legtöbbször az Action Center egy egyszerű fehér zászlóként jelenik meg az értesítési területen, így jelezve, hogy minden rendben van. Amennyiben valamilyen probléma vagy egy kevésbé súlyos probléma merül fel, úgy egy piros "x" jelenik meg a zászló mellett, így hívva fel a felhasználó figyelmét a szükséges beavatkozására, melyet a következő kép szemléltet. A zászlóra kattintva láthatóvá válnak azok a problémák, amelyeket az Action Center közöl a felhasználó felé. Az egyes problémára kattintva automatikusan megnyílik az Action Center, ahol a problémával kapcsolatos beállítás elvégezhető.
Az Action Center Vezérlőpultból történő megnyitása után a képernyőn látható lehetőségek három csoportba oszthatók, amelyek közül az egyik a Biztonsági (Security) beállításokra, a másik a Karbantartásra (Maintenance) vonatkozik, míg két ikont tartalmaz a hibaelhárításra (Troubleshooting) és a helyreállításra (Recovery) vonatkozóan.
2.1. Windows Firewall
A Windows tűzfal beállításai a Network Firewall (hálózati tűzfal) alatt érhetők el. Ez a szolgáltatás a számítógép be- és kimenő hálózati forgalmát figyeli. A Tűzfal részletes beállításai (Advanced settings) között három finomhangolási lehetőség beállításait találhatja a felhasználó, ezek a Domain, a Private és a Public füleken érhetők el. Alapértelmezetten mindhárom profil esetében a kimenő kapcsolatokhoz az engedélyezés, míg a bejövő kapcsolatokhoz a tiltás van hozzárendelve. A bejövő, illetve kimenő kapcsolatokra a felhasználó egyéni, saját szabályokat is készíthet, valamint a monitorozási lehetőség is teljes mértékben elérhető, így nyomon követhetők a be- és kimenő kapcsolatok.
2.2. Windows Update
Az automatikus frissítés funkciójának segítségével opcionálisan beállítható, hogy letöltésre kerüljenek és települjenek az ajánlott Windows frissítések, az egyéb, nem kritikus Windows frissítések, valamint más, nem Windows összetevőkhöz tartozó frissítések, mint például a Microsoft Office.
2.3. Virus Protection
A Windows 7 nem tartalmaz semmilyen beépített antivírus védelmet, de az Action Center képes beemeli egy, valamely harmadik fél által készített víruskereső szoftvert vagy egyéb más internetes biztonsági megoldásokat.
2.4. Spyware and unwanted software protection
Az Action Centerből felügyelhető a Windows Defender működése, amely integrálva van az operációs rendszerbe. Ezen kívül számos más, harmadik feltől származó anti-malware megoldás megadható a Windows 7 számára.
2.5. Internet security settings
Ezek a paraméterek vannak beállítva az Internet Explorer 8 Security (Biztonság) fülén, amely az Internet Options (Internet-beállítások) menüpontban érhető el. Itt négy különböző biztonsági zóna közül lehet választani, amelyek más-más beállításokat használnak (Internet, Helyi intranet, Megbízható helyek, Tiltott helyek) a számítógép védelme érdekében. Abban az esetben, ha ezekben a beállításokban olyan módosítás történik, ami a számítógépre kockázatot jelent, úgy az Action Center ezt a felhasználó tudtára fogja hozni az értesítési területen.
2.6. User Account Control - UAC
Ezen funkció célja, hogy a gyakran elvégzett műveletek és a gyakran futatott alkalmazások a lehető legalacsonyabb engedélyezési szinten fussanak, így ezek általános jogú felhasználói jogosultsághoz vannak kötve. A rendszergazdai jogosultsággal rendelkező felhasználói fióknak megvannak az általános jogú felhasználói fiók jogosultságai, viszont engedélyezési jogosultsága is van, ezzel nagyobb vezérléssel bír a számítógép felett. Amennyiben szükséges, az UAC segítségével emelhető az engedélyezési szint a speciális feladatok megvalósításához. A Windows 7-ben az UAC megerősítési kérelmei minimalizálhatók a felhasználó felé, így ez a Windows Vistához képest kevésbé zavaró.
2.7. Network Access Protection - NAP
Ez legfőképp a vállalatok számára készült biztonsági szolgáltatás. Jellemzője a hálózat automatikus felismerése. Továbbá NAP-ot használó hálózathoz történő kapcsolódáskor a rendszergazdák számára ellenőrizhetővé válik, hogy a csatlakoztatott számítógép megfelel-e a vállalat biztonsági szabályainak. Amennyiben nem, úgy a számítógép frissítése szükséges, és megfelelő frissítések feltelepüléséig a számítógép hálózati hozzáférése korlátozható.
2.8. Check for solutions to problem reports
Mint elődjében, úgy a Windows 7-ben is nyomon követhetők a rendszer használata közben felmerülő problémák. Amikor ezek a problémák még megoldatlan státuszban vannak, addig folyamatosan ellenőrzésre kerülnek, egészen addig, amíg egy megoldás nem lesz rá. Ezen beállítással továbbá az is meghatározható, hogy a funkció engedélyezve legyen, és hogy a Windows milyen gyakorisággal ellenőrizze a felmerülő problémákat.
2.9. Windows Backup
Napjainkban igen fontos szerepet kap az adatok archiválása. Számos olyan tényező fordulhat elő, amely nemcsak az operációs rendszer biztonságát, hanem magát az operációs rendszer működését fenyegeti, legyen az hardver- vagy szoftverhiba, esetleg külső behatás. A Windows 7 biztonsági másolat segédprogramjának köszönhetően - könnyen és egyszerűen - másolat készíthető az adatokról (dokumentumok, fényképek stb.), és létrehozható egy image fájl (képfájl), amit fel lehet használni egy esetleges katasztrofális hiba bekövetkezése után, a számítógép visszaállítására.
2.10. Check for updates
Ez a funkció biztosítja, hogy a frissítések automatikusan települjenek a felhasználó számítógépére, kivéve akkor, ha más beállításokról rendelkezik a rendszerfrissítésekkel kapcsolatosan. Amennyiben a Windows szükségesnek találja a felhasználó értesítését a frissítési funkcióval kapcsolatban, úgy azt ezen a részen keresztül teszi meg.
2.11. Troubleshooting
A Windows 7 egy új hibaelhárítási infrastruktúrát használ. Többek között aktívan figyeli a számítógép folyamatait, és amennyiben hiba érzékelhető ezek működésében, azt a felhasználó tudtára hozza, valamint a megfelelő kategóriában fel is tünteti. A Troubleshooting funkció megnyitásakor egy képernyőt láthatunk, ahol kategóriákra bontva jelennek meg választható lehetőségek: Programs, Hardware and Sounds, Network and Internet, Apperace and Personalization és System and Security. Az ezeken a területeken gyakran előforduló hibák innen kezelve könnyen megoldhatóvá válnak.
2.12. Recovery
Egy hiba bekövetkezésekor, amelyet a felhasználó nem tud kezelni, a Recovery funkció jelenthet megoldást. Több olyan alkalmazás létezik, amely a program feltelepítése előtt egy visszaállítási (restore) pontot hoz létre, így amennyiben a telepítés után hiba mutatkozik, úgy ezen visszaállítási pont felhasználásával a számítógép egy olyan korábbi állapotra állítható vissza, ahol a hiba nem volt jelen. Ezenkívül a felhasználó természetesen manuálisan is létrehozhat visszaállítási pontokat, amelyeket a későbbiekben felhasználhat.
3. Biometric Devices
Az informatika világában a megfelelő biztonság szavatolása a felhasználó felé igen nagy szerepet kap. A Windows 7 e tekintetben is támogatást nyújt, így a szükséges hardver meglétével alkalmazhatók biometrikus azonosítók (például ujjlenyomat-olvasó). A speciális azonosítók felhasználásával a Windows hozzáférése ezen biometrikus adathoz vagy adatokhoz köthető.
4. BitLocker Drive Encryption
A BitLocker a Windows Vista részeként történő megjelenése óta teljes javításon ment keresztül, a Windows 7 részeként megjelenését megelőzően. A BitLocker partíciótitkosításra és a hordozható eszközök titkosítására használható program, amelynek részletesebb leírása a dokumentum későbbi részében található.
5. ClearType Text Tuner
Ezen kényelmi funkció segítségével a monitoron megjelenítendő szövegeket lehet beállítani a felhasználó igényeinek megfelelően, hogy azok ne tűnjenek elmosódottnak, így a szemnek nem kell erőlködnie olvasás közben.
6. Credential Manager
A Credential Manager lehetővé teszi a bizonyítványok tárolását, mint például felhasználónevek és jelszavak, amelyeket weboldalak bejelentkezésekor vagy a hálózat más számítógépeire való bejelentkezésekor használ a felhasználó. A bizonyítványok megosztásával a Windows automatikusan képes bejelentkezni ezekre a weboldalakra vagy más számítógépekre. Ezen a bizonyítványok egy "páncélszekrénybe" kerülnek mentésre.
7. Default Location
Az alapértelmezett hely megadásával, és egyes programok számára ezen információ hozzáférésével a felhasználó tartózkodási helyének figyelembevételével szűrt információkkal látható el. Például hogy hol van a legközelebbi mozi vagy étterem.
8. Desktop Gadgets
Az információs társadalom egyik alapvető vonása a friss és aktuális információk elérhetősége, így a Windows Vista megjelenésével egy merőben új funkció került integrálásra. Ezen funkció segítségével a felhasználó által beállított minialkalmazásokon keresztül egyszerűvé tehetők az információk nyomon követése, mint például időjárás vagy tőzsdehírek. Továbbá könnyebbé tehetők egyes kényelmi szolgáltatások, mint az MSN, a Media Player és egyes elektronikus szolgáltatások. A Windows 7-ben a minialkalmazások továbbra is elérhetők, de az ezeket felölelő felület, a Windows oldalsáv (Windows Sidebar) már nem. Ennek következtében a minialkalmazásokra vonatkozó szolgáltatás nem indul el automatikusan, így ezt a felhasználóknak kell a későbbiekben megtennie. Fontos és pozitív újításnak számít, hogy az egyes minialkalmazások tetszőlegesen áthelyezhetők az Asztalon, valamint minden olyan minialkalmazás használható, amelyeket a Windows Vista esetében is lehetett használni.
9. Devices and Printers
A funkció nagyban segíti a felhasználót abban, hogy nyomon kövesse a számítógéphez csatlakoztatott külső eszközöket, beleértve a vezeték nélküli kapcsolódást használó és a hálózaton keresztül csatlakoztatott eszközöket is. Továbbá a Vezérlőpult ezen beállítási lehetőségének megnyitásával további eszközök is hozzáadhatók, illetve telepíthetők a számítógéphez.
10. Display
A Képernyő beállítási lehetőségeiből elérhetővé válik a képernyő felbontásának és a monitor beállításainak megváltoztatása, valamint a képernyőn megjelenő színek kalibrálása. A Képernyő beállítási lehetőség megnyitásával többek között megadhatjuk, hogy a Windows az alapértelmezéshez képest mekkora méretben jelenítse meg a képernyő tartalmat és a hozzá tartozó szövegeket. Egy kisegítő lehetőség is fellelhető, ez pedig a Magnifier (Nagyító) funkció. Alapértelmezetten a képernyő felső részen egy új terület jelenik meg, és ebben a területben nagyítódik ki a monitor tartalma. A nagyító teljes mértékben követi az egér mozgását, így a képernyő bármelyik része nagyíthatóvá válik. Továbbá a billentyűparancsok lekövetésére és a színek invertálására is képes, valamint beállítható a funkció megjelenésének helye és a nagyítás faktora. Az egész olyan, mintha egy másik monitor jelenne meg az asztal tetején.
11. Feedback
A Windows 7 bétaverziójában elérhető a Visszajelzés (Feedback) funkció. A funkció segítségével a Microsoft részére lehet/lehetett visszajelzéssel élni a Windows 7-el kapcsolatban.
12. Getting Started
A Vistában megismert Welcome Center. A Windows előző verziójához képest ez a beállítási lehetőség szinte semmit sem változott. Különbség csak a feltüntetett ikonokban mutatkozik. A használatával a Windows első indítása után könnyebben, a legfontosabb beállítások módosíthatók a felhasználó igényeinek megfelelően.
13. HomeGroup
A HomeGroup segítségével képek, zenék, videók, dokumentumok és nyomtatók válnak megoszthatóvá. A számítógépen kívüli felhasználók számára ez a funkció jelszóval védett. A HomeGroup beállítása után a felhasználótól függ, hogy kikkel milyen fájlokat oszt meg.
14. Location and Other Sensors
A Windows korábbi kiadásaihoz képest igazi újításnak számít, hogy többféle új szenzor támogatása jelenik meg a Windows 7 rendszerében. A funkció a szenzor jeleinek kezelésére és feldolgozására is alkalmas, többek között például GPS vevőkkel.
15. Notification Area Icons
Ezzel a beállítási lehetőséggel az értesítési területen feltüntetett ikonok finomhangolása történhet. Az értesítési terület ikonjainak megjelenése tetszés szerint ki-, illetve bekapcsolható.
16. Parental Controls
A Vistában (kivéve a Business kiadást) a felhasználók már találkozhattak a Szülői felügyelettel. A funkció megfelelő beállításával a számítógépen lévő felhasználói fiókok hozzáférési idejét korlátozni lehet. Továbbá pontosan definiálható, hogy az egyes felhasználó milyen programokhoz férhet hozzá és használhat, valamint az, hogy milyen típusú játékprogramok indíthatók el. Így a Szülői felügyelet használatával nemcsak a felhasználók hozzáférési ideje korlátozható, hanem specifikusan az egyes felhasználókra, személyre szabottan lehet korlátozni vagy engedélyezni programokat, illetve játékokat.
17. Pen and Touch
A beállítási lehetőség aktiválásakor szemlátomásra ugyanolyan felületet látható, mint a Windows Vista esetében, de egy új lehetőség is feltűnt a Kézírás (Handwriting) lehetőségében. A Pointer Options lehetőséget nem találhatjuk meg a beállítások között. A Pen Options fül alatt a digitális toll beállításainak, míg a Flicks fül alatt az egérmutató beállításainak finomhangolása végezhető el.
18. RemoteApp and Desktop Connections
Ezen funkció segítségével biztonságos kapcsolat építhető ki egy távoli programmal vagy asztallal (legyen az távoli vagy virtuális számítógép). Az internet felé publikált alkalmazások hozzáférhetővé válnak, így távolról menedzselhetők. Egyik nagy előnye a Remote Desktophoz képest, hogy a RemoteApp segítségével szinte teljesen úgy tűnik, hogy a távoli (szerveroldali) alkalmazás a felhasználó helyi számítógépén (kliensén) fut.
19. System Icons
A Rendszer ikonok menüpont alatt az alapértelmezésben feltüntetett rendszerikonok beállítása módosítható, amelyek az értesítési területen jelennek meg.
20. Troubleshooting
A Troubleshooting funkcióval az előzőleg már említett, az egyes hibákkal kapcsolatos információk menedzselhetők, amelyek a Windows Update beállításából is elérhetők. A funkcióval aktívan figyelhető a számítógép karbantartása.
21. BitLocker Drive Encryption
A Windows Vista volt az első olyan NT-alapú operációs rendszer, ahol támogatásra került a teljes merevlemez titkosítása. A Windows 7 egy továbbfejlesztett titkosítási funkcióval rendelkezik, amely a merevlemez titkosításán kívül a cserélhető adathordozók titkosítását is támogatja, mint például USB-alapú merevlemezek, flash és egyéb más hordozható eszközök esetében. Ez a funkció az ún. BitLocker To Go. Amíg ez a technológia a korábbi Windows verziókban a vállalati szegmenst célozta, addig Windows 7 megjelenésével hasznos lesz bármelyik Windows 7 felhasználónak. A BitLocker a Windows Vista esetében csak az Enterprise és az Ultimate verzióknál érhető el. A BitLocker egészen a Windows XP-ig visszamenőleg kompatibilis, igaz, titkosítani nem lehet a megjelölt Windows verziók kivételével, de a BitLocker Reader segítségével az adatok dekódolásra kerülhetnek a megfelelő jelszó megadásával, így a felhasználó szinte bármelyik Windows operációs rendszeren hozzáférhet a titkosított adataihoz.
A BitLocker használatával párhuzamosan az EFS (Encrypting File System, avagy titkosított fájlrendszer) is használható. Az EFS segítségével a számítógépen található fájlok vagy mappák más felhasználóktól vagy rendszerfolyamatoktól védhető meg. Az EFS a fájlra vagy mappára történő jobb egérkattintás után az Általános fülön az "Attribútumok" részletesebb megjelenítésénél jelölhető be.
Szerző: Benyó Pál
A fenti cikk a Microsoft TechNet Windows 7 pályázat egyik pályaműve, gratulálunk a szerzőnek!