Cikkek

Átrendezte a válság az online aukciós piacot

kategória: Hírek — forrás: Computerworld — dátum: 2009-05-26 17:10:05

A közeljövőben egyesül a nemrég egy tulajdonos kezébe került Vatera.hu Kft. és Teszvesz.hu Aukció Kft., de a két külön márkanév továbbra is megmarad.

Ahogy arról annak idején részletesen beszámoltunk, szeptember 12-én a korábbi tulajdonosok a Vatera.hu Kft. 100 százalékos részesedését 15 millió euróért a dél-afrikai Naspers kiadóvállalat leányvállalatának, az MIH Internet Europe-nak adták el, amivel a Vatera.hu az eddigi legmagasabb áron gazdát cserélt magyar internetes vállalkozás lett. A Computerworldnek adott exkluzív interjúban Christian Unger, az MIH Internet Europe vezérigazgatója akkor még nem tudta pontosan megmondani, mi lesz a sorsa a TeszVesz.hu-ban meglévő kisebbségi részesedésükkel, tavaly decemberre azonban erre is választ adtak, és kivásárolták a cégből a többségi tulajdonos finn Sanoma lapkiadót.

Az átmenő forgalmat, illetve az árbevételt vizsgálva így a két cégen keresztül az MIH Internet Europe kezébe került a hazai online aukciós piac több mint 90 százaléka. A Vatera.hu átmenő forgalma 2008-ban 12 milliárd forint, a cég árbevétele pedig 500 millió forint volt, míg a második helyen tanyázó Teszvesz.hu átmenő forgalma tavaly 3 milliárd forint, árbevétele pedig 150 millió forint körül alakult - mondták el a cégek ügyvezető igazgatói a két vállalkozás közös keddi tájékoztatóján.

A korábbi esztendőkben az oldalakon átmenő forgalom évente 70-80 százalékkal bővült, ez a tervek szerint az idén is hasonló mértékű lesz. A Vatera.hu árbevétele tavaly 2007-hez képest megduplázódott; ezt az idén biztos nem tudják megismételni, ezzel együtt dinamikus árbevétel-növekedésre számítanak - tette hozzá Csupor Erik, a Vatera.hu ügyvezető igazgatója.

Nem kerültek domináns pozícióba?
Amint azt a cégvezetők újságírói kérdésre elmondták, a tavalyi tranzakciók következtében a Gazdasági Versenyhivatal figyelme is rájuk irányult, és már be is kértek tőlük adatokat. Egyelőre várnak a GVH állásfoglalására, azonban úgy vélik, hogy mivel valójában az online aukciós oldalak az évi mintegy 60 milliárdos forgalmat bonyolító elektronikus kereskedelmi szolgáltatásokkal, továbbá az elektronikus apróhirdetési site-okkal is versenyeznek az ügyfelekért, így valójában nem kerültek domináns pozícióba a hazai piacon - vélekedett Gerő Viktor, a Vatera.hu másik ügyvezető igazgatója.

Dobra Péter, a Teszvesz.hu ügyvezető igazgatója hozzátette: ma már a két site tranzakcióinak felét fix áron bonyolítják, és a jövőben várhatóan még inkább a hagyományos adásvétel irányába tolódnak el az arányok.

A lengyelországi központtal működő MIH Internet Europe - amely a régióban összesen 12 országban van jelen Csehországtól Kazahsztánig - úgy tervezi, hogy bár az oldalakat üzemeltető cégeket a közeljövőben egyesíti, a két márkanevet és a Vatera.hu önálló platformját továbbra is megtartják, mivel a két oldal látogatói között alacsony, mintegy 25 százalékos az átfedés. A két szolgáltatásnak összesen mintegy 1,2-1,3 millió regisztrált felhasználója van, de amíg a Vaterán inkább műszaki cikkeket és órákat keresnek a férfi felhasználók, addig a Teszveszt inkább nők használják, akik ruhát vásárolnak.

Tisztult a kép
Gerő Viktor elmondta: a gazdasági recesszió következtében jelentősen átalakult az online piactér: a nagy eladók, amelyek jellemzően importból szerezték be árujukat, a forint gyengülését követően jóval kevesebb terméket kínáltak eladásra, a néhány hete tapasztalható újbóli erősödéssel pedig ismét megjelentek...

A cikk folytatásához kattints ide!

Korábbi hírek