Cikkek

Magyarok a szoftver-világpiacon

kategória: Hírek — forrás: Computerworld — dátum: 2008-12-02 12:10:04

Ha egy magyar szoftvercég növekedni akar, mindenképpen bővítenie kell piacát, azaz külföldön is meg kell jelennie.

Ha ezt a lépést nem teszi meg, azzal a hazai piacon is nehéz helyzetbe hozza magát, mivel a nagyobb nemzetközi cégek - amelyeknél az informatikai fejlesztéseket központilag hozzák meg - csak olyan szállítóktól tudnak vásárolni, amelyek képesek nemzetközivé válni, és követni a megrendelőket más országokba is - hívta fel a figyelmet Keresztesi János, a Freesoft Nyrt. vezérigazgatója, az Informatikai Vállalkozások Szövetségének elnöke.

Piaci elemzések szerint a hazai szoftverfejlesztők külföldi eladásaiból származó árbevétel az elmúlt évben is dinamikusan nőtt, összességében mégis meglehetősen kis részt képviselnek a szoftvereladások a teljes informatikai exportból. Az Informatikai Vállalkozások Szövetsége megrendelésére az IDC által elvégzett felmérés szerint a hazai informatikai vállalatok exportárbevétele 2007-ben elérte a 2272,2 milliárd forintot, ennek 37,3 százaléka, vagyis 848,9 milliárd forint volt az informatikai tevékenységből származó exportbevétel, ami 8,4 százalékos éves szintű növekedést jelent. Az informatikai exportrelációk között a legnagyobb forgalmat, Németország, Svédország, Csehország, Ausztria és Románia bonyolítja.

Növekvő export
A hardverexport visszafogott, 6 százalékos éves növekedését lényegesen meghaladó ütemben nőtt 2007-ben a szoftver- és szolgáltatásexport. Az informatikai szolgáltatások, amelyek magukban foglalják a magyarországi szoftverfejlesztési központok szolgáltatásainak árbevételét is, 32,6 százalékos gyorsuló növekedés mellett 68,6 milliárd forint értékben találtak gazdára külföldön. A szoftverlicencexport tavaly megközelítette a 19,5 milliárd forintot, amely látványos, 43,1 százalékos bővülés az egy évvel korábbi volumenhez képest. Ennek ellenére ez a teljes informatikai kivitelnek még mindig csak mindössze 2,3 százalékát teszi ki - derül ki az IDC nemrég közzétett jelentéséből. (A piackutató cég szoftverterméken a kereskedelmi forgalomba kerülő, vagyis nem egyedi megrendelésre készülő szoftvert ért; az egyedi szoftverfejlesztés az IT-szolgáltatások alá tartozik.)

Az elmúlt időszakban a legmagasabb növekedést az exportbevételek terén az IT-biztonsági megoldások, ügyfélkapcsolat-kezelő (CRM) és vertikális megoldások terén érték el a hazai szoftverexportőrök. A szolgáltatásexporton belül az IT-biztonsági szoftverekhez , üzleti intelligenciához (BI), CRM-hez, térinformatikai szoftverekhez köthető szolgáltatások értéke növekedett a legdinamikusabban. Az egyes szoftver-részpiacok közül a legnagyobb, 5 milliárd forint közeli vagy a fölötti kivitelt produkáló szegmensek a vertikális alkalmazások, a termelésirányítási és üzemeltetési szolgáltatások, a rendszer- és hálózatfelügyeleti szoftverek, a vállalatirányítási rendszerek (ERP), illetve az operációs és rendszerszintű szoftverek. A hardverpiaccal ellentétben a szoftvermegoldásoknál a növekedés nagyszámú szoftverfejlesztő, szolgáltatóközpont és helyi innovatív IT-cég árbevételeiben jelentkezik.

Összeállításunkban a magyar szoftverfejlesztő cégek exportlehetőségeivel foglalkozunk.

Tömeghatás
Bármennyire is tehetségesek, energikusak és erősek vagyunk, megvannak a határaink. Magunkban nem tudunk még egy kanapét sem a helyére tenni, ketten pedig egy rutinfeladatról van szó. Önönmagunk nem tudunk napi 20 ezer fényképet osztályozni, 100 embernek ez még csak nem is megerőltető.

Nyilvánvaló, hogy minden üzletben eljön az a pont, amikor ésszerű egy adott feladatot vagy feladatkört "kiszervezni", akár egy újonnan felvett kollegáknak, akár egy alvállalkozóknak - ebben semmi újdonság nincs. Ami azonban merőben más megközelítést kínál, az a "webes korszak", mikor is a tömegek elérése magától értetődővé vált. Vannak olyan feladatok, amiknek a megoldásához több száz vagy akár több ezer ember segítsége jönne jól, és erre korábban igen nehéz volt erőforrásokat szerezni.

Nyilván a többség a web miatt valamilyen szoftverprojektben gondolkozik, hiszen a weben könnyen elérhetők a szoftverfejlesztők. Ez azonban csak részigazság, hiszen a művészektől kezdve a főzőmesterekig szinte mindenki más is jelen van az interneten. Ha tehát olyan jellegű munkáról vagy feladatról van szó, melynek keretében fizikai (azaz nem elektronikus) szállítás nem szükséges, a világháló segítségével minden eddiginél egyszerűbben elérhetjük a "dolgozni vágyókat", még ha azok éppen csak egy kávészünetben vagy nyaralásukon tudnak nekünk pár percet segíteni. Ha a részfeladatok ideje rövid, a néhány percnyi munka is összeadódik nálunk!

Indulnak olyan vállalkozások, melyek szemében a "marketingbüdzsé", és a Ralph Lauren nyakkendő semmit sem jelentenek, akik csak arra fókuszálnak, hogy az ötletüket, üzletüket hogyan tudnák sikeresebbé tenni...

A cikk folytatásához kattints ide!

Korábbi hírek