A költséghatékonyság tudománya
kategória: Hírek — forrás: Computerworld — dátum: 2009-03-10 14:10:04A vállalatnak az IBM Lotus szoftverekkel és szolgáltatásokkal támogatott csoportmunka és valós idejű online kommunikáció komoly költségmegtakarítást hozhat. (x)
Lotusphere Comes to You címmel az IBM Magyarország szakmai napot tartott, amelyen - a január végén Floridában megrendezett Lotusphere 2009 konferenciát követően - csoportmunka-támogató környezetének idei újdonságait a hazai felhasználók előtt is bemutatta. A rendezvényen Byron Lawson, az IBM Lotus üzletágának közép-kelet-európai, közel-keleti és afrikai kereskedelmi igazgatója a Lotus Sametime 8.5-ös verziójának újdonságairól tartott előadást.
- A Lotus Sametime egy kiforrott, a piacon több mint tíz éve jelen levő platform, amely az on-line kapcsolattartáshoz és együttműködéshez a funkciók átfogó palettáját kínálja - mondta Byron Lawson. - Legújabb, 8.5-ös verziójában a felhasználói élményt tökéletesítettük. Ennek nagyszerű példája az on-line megbeszélések lebonyolítására szolgáló e-meeting funkció. A bejelentkezés módját leegyszerűsítettük, ehhez többé nem szükséges szoftvert letölteni a PC-re, és egyeztetni, hogy minden résztvevő ugyanazt a verziót telepítse. A felhasználó rendkívül egyszerűen kezdeményezhet találkozót, amelynek résztvevőit az azonnali üzenetküldő alkalmazás címlistájából választhatja ki, a neveket húzd-és-ejtsd módon átmozgatva az elektronikus tárgyalóba.
A Lotus Sametime 8.5 kliens felülete a web 2.0-s alkalmazásokét idézi, és eszközfüggetlen használatot tesz lehetővé. A Lotusphere konferencián jelentettük be például iPhone-on elérhető változatát. A fejlesztések másik csoportja a teljesítményt javította, így az e-meetingek kezdeményezése mellett azok lebonyolítása is sokkal könnyebbé vált, az oldalak azonnal betöltődnek, a valós idejűség élményét adják.
A Lotus Sametime 8.5 e-meeting funkciójával támogatott megbeszélések résztvevői ugyanazokat a dokumentumokat, táblázatokat és prezentációkat nézhetik, ehhez nem kell földrajzi értelemben ugyanazon a helyen tartózkodniuk, vagy ezeket e-mailben körbeküldeniük. A döntéshozóknak ezért mindenképp érdemes mérlegelniük az előnyöket, amelyeket egy ilyen online, egységes kommunikációs platform kínál a hatékonyság növelése, a költségek csökkentése terén. Segítségével a vállalat az utazásokon, a kommunikációs költségeken, és a szerver-, illetve tárolókapacitáson is jelentős költséget takaríthat meg.
Szoftver szolgáltatásként
A költségcsökkentés további eszköze lehet a SaaS modell, a szoftver szolgáltatásként történő használata. A Lotusphere konferencián bejelentett LotusLive szolgáltatások ugyanis rendkívül egyszerű, költséghatékony használatot biztosítanak, mivel a levelezéstől kezdve a webkonferenciáig valamennyi csoportmunka-támogató Lotus alkalmazást a felhőben (cloud) is elérhetővé tesznek. A vállalatok így házon belüli IT-infrastruktúra kialakítása és üzemeltetése nélkül, az interneten szolgáltatás formájában is igénybe vehetik az együttműködést segítő Lotus környezetet.
- A Lotus szoftvereket eredetileg házon belüli üzemeltetésre fejlesztettük ki, ezért ha a vállalat kellő IT erőforrásokkal rendelkezik, érdemes ezt a felhasználási modellt választania - mondta Byron Lawson. - A környezet így kimagasló robusztusságot ad a lehető legszélesebb funkcionalitással, és az adatok, információk is a tűzfalon belül maradnak. Az a vállalat azonban, amely nem rendelkezik ilyen szintű belső erőforrásokkal, vagy a felhasználás terén jelentkező igényei nem indokolják az infrastruktúra kialakítását és üzemeltetését, a LotusLive-nak köszönhetően szolgáltatásként használhatja a kívánt funkciókat.
A kereskedelmi igazgató elmondta, hogy a tapasztalatok szerint a vállalatok nem a végleteket választják, hanem a házon belüli és a felhőben elérhető erőforrások ésszerű ötvözése mellett döntenek, amit a LotusLive click-to-cloud funkciója támogat. Így ha a vállalat egésze, vagy valamely részlege ritkábban szervez on-line megbeszéléseket, nem kell az infrastruktúrát kialakítania, viszont amikor szüksége van rá, egyszerűen és azonnal használhatja az e-meeting funkciót, a csoportmunka más területeit pedig házon belül támogathatja.
- A házon belül üzemeltetett Lotus Sametime esetében az e-meeting mélyebben ágyazódik a munkakörnyezet kontextusába, ez a magasabb fokú integráció különbözteti meg ezt a modellt az interneten elérhető szolgáltatástól - fűzte hozzá Uffe Sorrensen, az IBM Lotus üzenetkezelő és együttműködést segítő alkalmazásokért felelős, regionális igazgatója. - A LotusLive segítségével viszont nagyon kedvező díjszabás mellett, kattintásra indulhat az on-line megbeszélés.
A LotusLive az IBM által hostolt SaaS kínálat, amely különböző csomagokban, az e-meetingtől kezdve a jelenlét-érzékeléssel kiegészített, egységes üzenetkezelésen át a levelezésig és naptár funkcióig világszerte elérhető. A szolgáltatás nyelve jelenleg angol, de az év második felében több nyelvi verzió is elérhetővé válik. Addig is érdemes kipróbálni, ami a LotusLive.com weboldalon ingyenesen megtehető.
Philippovich Ákos, az IBM Magyarország Lotus márkamenedzsere hozzátette, az angol verzió kiváló alkalmat ad arra, hogy a magyar vállalatoknak is megismerkedjenek a hosting és a SaaS felhasználási modell, a felhőben elérhető erőforrások adta előnyökkel, amelyekkel a jelenlegi gazdasági környezetben érdemes élni.
A Lotus-szal elérhető költségcsökkentés további aspektusainak számbavételét ezzel nem merítettük ki. Az IBM csoportmunka-támogató környezetének egyik eleme, a Lotus Symphony irodai alkalmazáscsomag például ingyenesen letölthető és használható. Ez az ODF formátumra épülő, szövegszerkesztőt, táblázatkezelőt és prezentáció-készítőt tartalmazó, nyílt forráskódú csomag valamennyi operációs rendszeren elérhető, és a Microsoft dokumentum formátumaival is kompatibilis...