Cikkek

Készülődés a válság utáni időkre

kategória: Hírek — forrás: Computerworld — dátum: 2009-01-30 12:10:04

Szinte mindegyik nagy technológiai vállalat árbevétel-csökkenésről számol be, nemritkán pedig veszteségről. Közben a washingtoni Képviselőház elfogadta a gazdaságélénkítő csomagot.

Sun
A vállalat árbevétele a decemberi negyedévben 11 százalékkal csökkent, 3,22 milliárd dollárra, és 209 millió dollár veszteséggel zárta, szemben az előző év azonos időszakának 260 millió dolláros nyereségével. A veszteségbe beletartozik a novemberben bejelentett 18 százalékos elbocsátások 222 millió dolláros költsége. Ezt és néhány egyéb költséget leszámítva a Sun 114 millió dolláros nyereséggel zárta volna a negyedévet. Az átszervezésekkel a vállalat évi 700-800 millió dolláros költségcsökkenést remél.

Yahoo
Árbevétel-csökkenést és veszteséget könyvelt el a december 31-én véget ért negyedik negyedévben a Yahoo. Az árbevétel 1,81 milliárd dollár volt, 1 százalékkal kevesebb a 2007-es utolsó negyedévnél, a veszteség pedig 303 millió dollár, szemben az előző év azonos időszakának 206 millió nyereségével. A teljes 2008-as pénzügyi évben a nyereség 424 millió dollár volt, míg egy évvel korábban 660 millió. Az új vezérigazgató, Carol Bartz azonban optimistán nyilatkozott a jövőt tekintve; ami a keresőszolgáltatás üzletág eladását illeti a Microsoftnak, Bartz úgy fogalmazott, hogy minden lehetőségre nyitottak, de ő személy szerint nem támogatja a vállalat felbontását, mivel nagyszerű adottságokkal és lehetőségekkel rendelkezik.

Juniper
Jelentősen, 14 százalékkal növelte eladásait a hálózati eszközöket gyártó cég a negyedik negyedévben. Árbevétele elérte a 923,5 millió dollárt, ám ez épp hogy meghaladta a vállalat korábban becsült eredményének alsó határát (921-971 millióra számítottak) és alatta maradt az elemzők által becsült 936 millió dollárnak. A nyereség 169 millió dollár lett, 19 százalékkal több az egy évvel korábbi azonos időszaknál. A teljes 2008-as évben az árbevétel 26 százalékkal nőtt 2007-tel szemben, 3,57 milliárd dollárra, a nyereség pedig 650,8 millió dollár volt, egyharmaddal több, mint az előző évben. "A Junipert még gyorsabb növekedésre pozicionáltuk, amint a piaci körülmények javulnak" - közölte Kevin Johnson vezérigazgató. 

Dell
Nagymértékű leírások szerepelnek majd a vállalat február 26-án esedékes negyedéves pénzügyi eredményeiben. Az európai elbocsátások miatt 135 millió dollár költségekkel számolnak, és további 145 millióba kerül a részvény-alapú végkielégítés. Mindez összesen 280 millió dollárral csökkenti majd a negyedéves eredményt, de 2011 végéig 3 milliárd dollár megtakarítást eredményez. A Dell tavaly kezdte el a költségek lefaragását és bejelentése szerint 2010-ben további intézkedéseket terveznek.

Toshiba
Hét év óta először jelent be veszteséget a japán vállalat. Korábban csekély profitra számított, de most csökkentette előrejelzését a március 31-én véget érő 2008-as utolsó pénzügyi évre. A harmadik negyedévben 121 milliárd jen (1,3 milliárd dollár) veszteséget regisztrált, a forgalom 21 százalékkal lett alacsonyabb az előző év azonos időszakához képest. Az eredmények hatására a Toshiba elhalasztja két új memória chip gyártó üzemének a felépítését, továbbá 20 százalékkal csökkenti a kutatás-fejlesztésre fordított kiadásokat és elbocsátásokat tervez. A teljes 2008-as pénzügyi évre a vállalat 280 milliárd jen veszteségre számít. Ennek ellenére a vállalat bejelentette, hogy növeli részesedését a Sandiskkel működtetett vegyesvállalatban 300 millió dollár tőkeinjekció formájában. 

Sony
Az elmúlt évtized leggyengébb profitját realizálta a Sony 2008 utolsó naptári, illetve harmadik pénzügyi negyedévében. Habár a karácsonyi szezon az év legeredményesebb időszaka, a vállalat mégis csupán 10,4 milliárd jen (115 millió dollár) nyereséget könyvelhetett el, ami 95 százalékos csökkenés az előző év azonos időszakához képest. A 2200 milliárd jen értékű eladások nagyjából a 2004-es év végi eredményeknek felel meg. Minden márkás terméknél visszaesést regisztráltak, növekedést egyedül a Blu-ray lejátszók és a PS3 szoftverek produkáltak, továbbá Európában növekedtek a Bravia tévék eladásai...

A cikk folytatásához kattints ide!

Korábbi hírek