Cikkek

A színfalak mögött

kategória: Hírek — forrás: Computerworld — dátum: 2008-09-26 12:10:07

Hogy működtessük hatékonyan a hálózati eszközöket? Milyen operációs rendszer kell például kapcsolókhoz és tűzfalakhoz?

Ahány ház, annyi szokás, ahány gyártó, annyi operációs rendszer - sőt még több, hiszen van, aki többféle eszközében más-más szoftvert használ. Most áttekintjük a két nagyon nagy hálózati eszközöket gyártó cég, a Cisco és a Juniper operációs rendszereit, megpróbáljuk összehasonlítani az összehasonlíthatatlant. Nagyon röviden összefoglalva, az alaphelyzet a következő: a Juniper esküszik arra, hogy a jobb eredmény eléréséhez, az előrelépéshez az vezet, ha egyetlen operációs rendszert használ, míg a Cisco a különböző eszközeihez különböző operációs rendszerek készítésében hisz. A Juniper nagy erőfeszítéseket tesz azért, hogy egy operációs rendszerrel tudjon megoldani minden olyan feladatot, ami csak előfordulhat a nagy sebességű hálózatokban: azaz a JUNOS-t lehessen használni a forgalomirányítókban, a kapcsolókban és más alkalmazásspecifikus platformokon is. Ez ugyanis egyszerűsíti a felügyeletet, a kezelést.

A Cisco gyökeresen másként gondolkodik: minden új termékének piacra dobásakor újabb és újabb operációs rendszereket vezet be. Ennek a gyakorlatnak köszönhető, hogy a régi, eredeti IOS már csak az informatika öregjeinek az emlékeiben él. Az idén bevezetett adatközponti kapcsolóban például új operációs rendszer működik, és ugyanez mondható el az újonnan bevezetett edge-routereikről is.

Ha a Juniper ítélete helyes, akkor a Cisco gyakori változtatásai a kezére játszhatnak - még akkor is, ha ezek a változtatások technológiailag indokoltak is. Persze nem mintha a Cisco piaci részesedése, ereje veszélyben forogna. A Dell'Oro Group adatai szerint 2007-ben a nagyvállalati (enterprise) forgalomirányító piac 82 százalékát birtokolta, a szolgáltatók edge-routereinek piacán 54 százalék volt a részesedése, a szolgáltatók core-routereinek piacán pedig 55 százalékot birtokolt a forgalomból. Mindegyik kategóriában a Juniper követi a Ciscót, 5, 18 és 30 százalékkal.

Pengeváltás a gépteremben
A blade szerverek koncepciója mára teljesen elfogadottá vált. Vállalati környezetben minden szempontból jó megoldást jelent. A HP a gondolatot továbbvitte, és megjelent a blade PC-kel. De mi az a Blade PC? Önmagában ez a szó nem sokat jelent, ahogy önmagában a megoldás sem üdvözítő. A blade PC egy sajátos koncepció, a HP CCI infrastruktúra központi eleme. A HP CCI- (Consolitated Client Infrastructure) infrastruktúrájának elsődleges célja, hogy megpróbálják az ügyfélgépek üzemeltetését minél biztonságosabbá, egyszerűbbé, egyszersmind olcsóbbá tenni. Erre persze minden gyártó kínál megoldásokat: szoftvert, hardvert, távoli vagy automatizált felügyeletet, de a "bajok" gyökeréhez nem nyúltak. Azaz maguk a felügyelendő ügyfélgépek továbbra is ott sorakoznak az asztalokon. A blade PC gondolata viszont a bajok nagy részét eltünteti a kevéssé felügyelt térből, és áthelyezi a gépterembe, a szerverszobába.

De mi a különbség a blade PC és a hagyományos vékonykliens-felépítés között? Nem ugyanarról van szó? Nézzük először, hogy ki mit lát egyik, illetve másik rendszerből. A felhasználó oldaláról valóban nincs különbség. Mindkét esetben csak azt látja, hogy nem hagyományos PC-n dolgozik, és - optimális kiépítettség esetén - bárhonnan is jelentkezik be, ugyanazt a felületet, ugyanazt a szolgáltatást kapja. Adott esetben befejezi a munkát az irodában, elmegy egy másik telephelyre, ott bejelentkezik, és ott folytathatja a munkát, ahol az előző munkahelyén abbahagyta.

Az üzemeltető oldaláról azonban már jelentős különbség van. Egy hagyományos vékonykliens-felépítésnél a kliensgépek egy terminálszerverre kapcsolódnak, és az azon futó alkalmazásokat érik el. De az összes felhasználó összes alkalmazása a terminálszerveren vagy esetleg egy azt kiszolgáló másik szerveren fut. Lényegében egyetlen - megfelelően - erős gép kell a felhasználók kiszolgálásához. Ebből következik, hogy ha van tizenöt felhasználónk, akkor előfordulhat, hogy ennyi példányban fut a szövegszerkesztő a kiszolgálón. A terminálszerver méretezéséhez a gyártók adnak támpontokat: például megadják, hogy felhasználónként mennyivel kell növelni a memóriát, és egyes alkalmazások esetén mennyi erőforrással kell számolni. Általában nagyon erős gép kell, az üzembiztonság fenntartásához célszerű a kiszolgálót rendkívül üzembiztosra tervezni. Minél több felhasználó kiszolgálásáról van szó, annál fontosabb, hogy a szerver folyamatosan elérhető maradjon, hiszen hibája több embert érint. Ezért esetenként érdemes a kiszolgálót megduplázni vagy valamilyen terheléselosztásra alkalmas, többszerveres infrastruktúrát kialakítani...

A cikk folytatásához kattints ide!

Korábbi hírek